Suchitoto - Copán

30 januari 2014 - Copán, Honduras

Om half 8 vertrekken we richting Copán. Vandaag hebben we weer een reisdag voor de boeg, plus twee grensovergangen. Ik dacht dat we van El Salvador naar Honduras zouden rijden, maar we gaan via Guatemala. Het schijnt dat deze route betere wegen heeft, en dat het zo dus sneller gaat. Vanmorgen was ik er al vroeg uit. Om 6 uur stond ik al te genieten van een prachtige zonsopgang over het meer. Lekker op een stoeltje zitten en genieten maar!
De hoofdwegen in El Salvador zijn beter dan ik had verwacht. We rijden nu over een weg door de bergen, die zelfs nog niet op de kaart staat.
Bij een tussenstop heb ik ff met de chauffeur staan praten. Hij kan alleen Spaans, maar met mijn Spaans en wat handen en voeten komen er er wel uit. Het gaat steeds beter met mijn Spaans, ik help zelfs mensen met een beetje tolken! In El Salvador beginnen de nummerborden met een P (particulier), C (vrachtwagen) of met een N (overheidsdienst). In Nicaragua hebben ze per regio een letter. Op onze bus staat een M, dat is van Managua. Ik vroeg of hij een gezin had. Hij heeft 4 kinderen, 2 volwassen jongens en 2 dochters (16 en 18). Zijn vrouw werkt normaal, maar is nu ziek en geopereerd. Hij rijdt vanmiddag weer terug naar Suchitoto (El Salvador) en morgen gaat hij terug naar Managua, daar woont hij ten zuiden van. Ze hebben in deze regio blijkbaar geen rijtijden wet! En dan moet hij wachten totdat hij een nieuwe opdracht krijgt.
Ik baal nu ff, want ik wilde gaan lezen, maar ik heb mijn dwarsligger (Inferno van Dan Brown) in het hotel laten liggen. Stom, stom, stom! Zeker nu we 8 uur in de bus zitten vandaag.
Om 10:25 zijn we bij de grens. Dat gaat vrij vlot, na ruim een half uur zijn we in Guatemala. Hoera! Nog 1 grens te gaan vandaag.
Ik heb ff het boek van Ludo geleend over de Maya's. De bijnaam van de Maya's is "Grieken van de Nieuwe Wereld". Dat verwijst naar de hoge kwaliteit van de bouwkunst. De Mayavorsten hebben tienduizenden bouwvakkers ingezet om alle tempels, piramides en paleizen te bouwen. Steenhouwers, dragers, metselaars, timmerlieden en opzichters. Ondanks dat ze zo slim zijn, hebben ze nooit het wiel uitgevonden. Ze hadden ook geen lastdieren. Deze wetenschap maakt de Mayaruïnes nog indrukwekkender! Ik heb al zin in morgen, dan hebben we de hele dag in Copán.
Om 13:35 zijn we bij de grens met Honduras. Om 14:05 hebben we onze permit voor Copán binnen. Nog 10 km en dan zijn we er. Dat valt dan reuze mee vandaag. In de beschrijving staat name dat we er ongeveer 8 uur over zouden doen. Gelukkig gingen de grensovergangen erg vlot. Om 14:30 zijn we bij het hotel.
Nadat we zijn ingecheckt, ga ik naar het kleine museum aan het centrale plein. Het is nu 21:30, ik ga lekker slapen, want ik ben best moe. En morgen hebben we weer een drukke dag. Welterusten!

1. Anneke en Bart:
    30 januari 2014
    Wel lekker nu dat je Spaans kan spreken, dat komt mooi van pas en daardoor heb je sneller contact met de plaatselijke bevolking. Geniet er nog maar van! Xx
  2. Gerd en Marieke:
    31 januari 2014
    Fijn dat het zo mooi is , maar wel jammer dat het nu zo veel verplaatsen is. Gaat de volgende reis omgekeerd?hoop dat je niet te moe bent om toch nog volop ervan te genieten. Hier is het koud. Liefs papa en mama