Tikal - Antigua

7 februari 2014 - Antigua, Guatemala

Vanmorgen ging mijn wekker om 4:50 uur!! Om half 6 gaan we het park in met de gids en ranger. Er was eerst nog discussie over de prijs, maar dat hebben we snel de kop ingedrukt. We lopen eerst naar tempel 4, 64m hoog, en hij was in 741 na Christus klaar. Deze tempel kijkt uit over het oerwoud. Archeologen geloven dat er 225.000 m2 aan steen is gebruikt voor deze tempel, en dat er meer dan 60.000 mensen moesten helpen! Het is helaas wat mistig, dat is jammer van het uitzicht. De jungle hoor je langzaam ontwaken. Vogels zingen en kwetteren er luid op los. Toekans, ara's, spechten, oropendulas, etc. alles wordt steeds luider. De brulapen brullen hard om hun territorium af te bakenen. Het is een prachtig hoorspel! Genieten! De zon probeert door te breken, het lukt een beetje, maar het lukt niet echt. Na een uurtje ga ik, samen met Jeanette, naar beneden om de rest te ontdekken. Tikal is zo groot!
Eerst naar de grote plaza, daar staan twee grote tempels tegenover elkaar. Ze zijn, denk ik, 45 m hoog. Tempel 1 kun je op klimmen via een houten trap aan de achterkant. Je hebt dan een schitterend uitzicht op tempel 2, wat eigenlijk een kopie van tempel 1 is. Tempel 2 kun je niet op. De stenen trap aan de voorkant is helemaal verweerd, doordat hij misschien wel, voordat hij werd ontdekt, helemaal was overwoekerd door vegetatie.
Aan de ene kant van de tempels staat de noord akropolis, aan de andere kant de centrale akroplis. Op de noord akropolis hebben archeologen 100 bouwwerken ontdekt. Het oudste bouwwerk is van 400 voor Christus. We zijn de gebouwen op geklommen en vonden een groot masker op één van de gebouwen. Dit is ontdekt op een eerder bouwwerk, onder de huidige bouwwerken. De laatste versie van de akropolis, rond 800 na Christus, had 12 tempels op een groot platform.
Vervolgens gaan we naar de centrale akroplis. Dit bestaat uit een doolhof van kamertjes en kleine tempels. Sommigen denken dat dit een paleis voor de nobelen van Tikal was, anderen denken weer dat de kamertjes werden gebruikt voor heilige rituelen. We hebben deze kamertjes bekeken, erg klein inderdaad. Een eeuw geleden werden deze kamertjes gebruikt door archeologen! Erachter had je een mooi uitzicht op de jungle. We zagen een slingeraap hangen in de bomen. Verder zagen we kleine groene ara's en zwart/gele oropendula's (Montezuma oropendula) die een soort wevernesten aan het bouwen waren.
Tikal is heel groot, en de tempels liggen soms wel 20 minuten wandelen uit elkaar. Je loopt dan door de jungle. Als je een beetje geluk hebt, kun je van alles zien. Toen we richting de Mundo Perdido liepen zagen we een goudhaas op het pad, al zoekend naar eten. Dat is een soort uit de kluiten gewassen cavia.
Eerst kwamen we nog langs de plaza met de 7 tempels. Dat zijn, inderdaad, 7 tempels op een rij. Hierna kwamen we bij de Mundo Perdido (de verloren wereld). Dit is een complex met 38 bouwwerken rondom een enorme piramide. De piramide is 32m hoog en heeft een basis van 80m. Archeologen hebben ontdekt dat onder de piramide, 4 piramides verborgen zitten, waarvan de oudste dateert van 700 voor Christus! Het was vroeger gebruikelijk om nieuwe bouwwerken over oudere heen te bouwen.
Vervolgens zijn we de trappen naar tempel 4 weer op geklommen. Dat is de tempel waar we 's morgens op begonnen waren. Nu is de mist opgetrokken en kunnen we de jungle zien. Zo ver als je kunt kijken, zie je groen. In de verte zien we tempel 1, 2 en 5 boven de jungle uit steken. Dat is een heel bijzonder uitzicht!
We vervolgen onze tocht over een pad door de jungle, er loopt niemand voor/achter ons. Opeens hoor ik geritsel in de bomen en blijf ff kijken. Zie ik plots twee slingerapen door de bomen slingeren. Eén komt naar beneden om besjes in een boom te eten. We blijven stilletjes kijken, en maken wat foto's, voordat hij weer naar boven slingert. Het noord complex is wat minder grotesk als de andere tempels. We worden ondertussen wel een beetje gek van alle muggen die ons belagen. En het wordt ook warmer en vochtiger. We hebben vrijwel alles gezien. Op de weg naar ons hotel, zien we nog een keer een slingeraap die besjes gaat eten! En een wilde pauw/kalkoen. Dat is mazzel! Om 1 uur zijn we weer bij ons hotel. Ik lust wel wat na al dat gewandel en geklim.
Om 14:30 rijden we naar het vliegveld van Flores voor een binnenlandse vlucht naar Guatemala Stad.
We stijgen op om 19:15 uur, na 3 kwartier landen we in Guatemala Stad. De bus staat er gelukkig al, dat scheelt. Nu moeten we nog naar Antigua. Het is ondertussen 20:30 uur. We hebben weer een politie escorte! Om 22 uur kan ik mijn kamer in. Eerst ga ik nog mee de stad in om iets te eten te zoeken, maar dat valt niet mee. Dus na een half uur besluit ik om terug te lopen. Ik ben bekaf. Eigenlijk zou ik wat moeten eten, want op een snicker en een hamburger kun je ook niet leven. Maar ik ben eigenlijk te moe om te eten. En morgen moet ik weet om 9 uur klaar staan. Dan ga ik een schooltje bezoeken in een armere buurt. Het is nu 23:15, ik ga slapen. Welterusten!!

1. Gerd en Marieke:
    7 februari 2014
    We hopen dat je goed hebt geslapen, ondanks dat je weinig had gegeten. Wel mooi dat je zoveel kon bekijken in je eigen tempo. Wel fijn dat je nog zoveel beesten hebt gezien, nu maar hopen dat je foto s ook allemaal gelukt zijn. Hopelijk kun je vandaag lekker eten vanavond. Dikke kus van ons
  2. Maria:
    Hoi Rachel,
    Wat maak je mooie dingen mee. Ben echt jaloers op je..
    Genieten hoor! Cultuur op zijn best!

X Maria
  3. Anneke en Bart:
    7 februari 2014
    Wat een drukke dag en wat heb je weer veel gezien, en ach een dagje minder eten lukt nog wel. Veel plezier nog! Xx