Caye Caulker - Tikal

6 februari 2014 - Tikal, Guatemala

Dat was ik gisteren nog helemaal vergeten te vertellen! We zaten in het restaurant aan het strand. Het waaide stevig. Het was niet koud. Iemand vroeg of het plastic gordijn naar beneden kon, zodat we uit de wind zaten. Geen probleem, zegt dat meisje, ik doe het wel naar beneden. Op het moment dat ze het naar beneden doet, valt de verlichting uit. Dus ik dacht ze heeft de leiding kapot getrokken. Maar toen keek ik om me heen, en toen bleek het hele eiland in het donker te zitten! Ik ben het strand op gelopen en heb genoten van een prachtige fel verlichte sterrenhemel! Na een minuut of 5 ging het licht overal weer aan. Dat schijnt wel vaker te gebeuren op het eiland.
Vanmorgen gingen we met de boot van 9 uur naar Belize Stad. Nu met een iets kleinere, die ging ook sneller. Dus na 3 kwartier waren we er weer. Nu zitten we al 3 kwartier te wachten op de bus...Ik hoop dat hij snel komt, want blijkbaar doet Guatemala de grens soms tussen 12 en 2 dicht voor de lunch!
Het is nu 11:20 en de bus is er. De chauffeur had problemen bij de grens, ja ja! Om 14:30 zijn we bij de grens. Na ruim 3 kwartier kunnen we weer verder. Dat valt mee. Ik heb het wel een beetje gehad in de bus. Hij is te krap, je kunt niet met je benen vooruit zitten. Dus je zit gewoon raar, en dat ga je na een halve dag in de bus wel voelen en we moeten nog een paar uur. Ik baal er ook van dat we nu niet de zonsondergang kunnen bekijken in Tikal! Nu maar hopen dat we morgen wel de zonsopgang kunnen zien.
Het landschap is weer groener en bergachtiger geworden sinds we in Guatemala zijn. Ik zag net vrouwen de was weer doen in de rivier en mensen zich "douchen" in de rivier. Wat ben ik dan blij dat mijn wieg in Nederland stond en dat ik deze landen mag bezoeken. Daar heb ik wel een krappe busreis voor over. De mensen hier hebben het veel zwaarder!
Onderweg zijn ze weer hard bezig met de weg. Die is, vergeleken met ruim 10 jaar geleden, wel een stuk verbeterd. We hebben trouwens al vanaf de grens weer politie beveiliging, tot aan Tikal. Het is nu half 6, dus ze zitten al bijna 2,5 uur achter ons! Vanaf de ingang van Tikal is het nog een half uur rijden. Het is nu bijna half 7 en ik ben op mijn kamer. Ik dacht ff lekker douchen en dan eten, maar we hebben geen douche/toilet op de kamer. Even verderop zijn 2 koude douches/toiletten, dat wordt dus ff kamperen. Maar dan waardeer je alles wat je thuis hebt ook weer! Morgenochtend kun je de zonsopgang gaan bekijken vanaf de tempel...schrik niet, dan moet ik om 4:30 klaar staan bij de ranger!! Dus vroeg naar bed!

1. Anneke en Bart:
    6 februari 2014
    Dat is wel bijzonder dat het zo donker is dat je alle sterren kunt zien. Op vakantie doe je anders dan normaal en dat is als je al om 4.30 buiten moet zijn zeker zo voor je! Geniet van de zonsopgang! Xx
  2. Gerd en Marieke:
    6 februari 2014
    Staan de sterren net als bij ons of moet je het in spiegelbeeld zoeken?veel sterkte met het vroege opstaan morgen. We hopen op mooi helder weer voor je.
    Liefs
  3. Rachel Bruines:
    10 februari 2014
    Ik heb alleen orion ontdekt, verder herkende ik niets.
  4. Rachel Bruines:
    10 februari 2014
    Ik heb alleen orion gezien, verder herkende ik niets.