Antigua

8 februari 2014 - Antigua, Guatemala

Vanmorgen ben ik met een klein groepje met een chicken bus (dat is zo'n omgebouwde, gepimpte schoolbus) naar het oude gedeelte van Antigua geweest. Daar gaan we een schoolproject voor de armste kinderen bezoeken. In Ciudad Vieja hebben we met een gids (Julia) eerst een werkplaats bezocht. Hier worden oude Amerikaanse en Canadeese schoolbussen omgebouwd naar chicken bus. De naam chicken bus is ontstaan doordat mensen o.a. kippen mee nemen in de bus. De vloer en de stoelen worden uit de schoolbus gehaald. Vervolgens wordt de bus korter gemaakt, vanwege de soms scherpe bochten in Guatemala. Er wordt dus een stuk in het midden uit gehaald, en dan wordt de bus weer aan elkaar gelast. Soms worden er bredere stoelen in gezet, zodat je er met 3 i.p.v. 2 mensen kunt zitten. Als laatste wordt de bus in allerlei mooie designs geverfd en er komen lampen op. Na dit bezoek zijn we naar een klein grafkistenfabriekje geweest. Ze maken daar grafkisten van begin tot eind. Dus eerst maken ze houten kisten, vervolgens worden ze geverfd. Dat wordt gespoten, zonder masker op natuurlijk! Vervolgens wordt met hele kleine spijkertjes de bekleding erin getimmerd. Ook weer in allerlei designs. Ik raakte aan de praat met de man die de bekleding maakte. Hij liet mij een paar spijkertjes erin slaan. Dat was erg grappig. Daarna liet hij allerlei andere grafkisten en bekleding zien. Toen we naar de school liepen, zei Julia, dat ze hem dit nog nooit had zien doen. Wat een klein praatje en wat aandacht al niet kan doen!
Hierna zijn we door een armere buurt gelopen, en kregen we ongeveer hetzelfde verhaal als in Copán te horen. Op de school kregen we een rondleiding. Ze hebben 8 klassen, en dit jaar gaat de eerste groep van school. Ze hopen dat een aantal naar de middelbare school zal gaan. De kinderen krijgen allemaal computerles en Engelse les. De kleuters zullen eerst alleen wat simpele spelletjes doen. Je moet je voorstellen dat deze kinderen in een huis met slechts 4 muren wonen. Dus ze wonen, eten en slapen met het hele gezin, misschien wel 8 personen, in 1 kamer. Deze kinderen hebben dus geen thuis geen computer, zoals bijna iedereen in Nederland.
Na deze tour heb ik met Bart en Wieke heerlijk geluncht. Het was ondertussen al weer 3 uur. We hebben de La Merced kerk bezocht. Deze heeft een grote wit met zacht gele buitenkant, en een wat sobere binnenkant. Ernaast zat een klooster. Dat is tijdens een aardbeving verwoest. De ruïnes kun je bezoeken. Dat was erg interessant. Er woonden vroeger 100 monniken. Op de binnenplaats was een fontein van 27m diameter.
Vervolgens ben ik richting het centrale plein gelopen. Onderweg kom je dan onder een gele boog door, El Arco. Dit was gemaakt voor de nonnen. Zij konden dan ongezien van de ene kant van het klooster naar de andere kant van het klooster. Het klooster is nu een hotel geworden, de kerk is ingestort tijdens een aardbeving. Als je deze weg volgt, kom je bij het centrale plein. Hier staat o.a. de kathedraal, en een groot, gezellig park/plein. Hier was een straatartiest aan het optreden. Eerst stonden er misschien 20 mensen, uiteindelijk wel 40 à 50 mensen. Hij was erg grappig. Ik raakte aan de praat met een Amerikaans stel, dat een huis had in Antigua. Zij vertelde mij, dat de straatartiest een bekende van tv was. Hij komt dan vrijdag en zaterdag wel eens vanuit Guatemala Stad naar Antigua toe om op te treden in het park. Ze vertelden verder dat morgen de straat met de boog, waar ik dus doorheen was gelopen, gesloten is voor auto's, en dat hij dan waarschijnlijk weer op treedt, maar dat er dan misschien wel 100 mensen komen kijken.
Vanavond heb ik met Jeanette en Ruth gegeten. Julia, onze gids van vanmorgen, had een tip gegeven voor lekker Guatemalteeks eten. Het heet pepian de pollo. Dat is kip in een licht pittige saus. Smaakte goed! Op het centrale plein was een groep muziek aan het maken op xylofoons, drum en gitaar. De mannen keken erg sjacherijnig en de muziek ging ontzettend in je hoofd zitten! We hebben wel ontzettend gelachen. Daarna zijn we nog in een salsatent beland. We hebben een lekkere cocktail besteld, en genoten van de swingende muziek en de dansers. Het was wel laat, maar erg gezellig!
Morgen alweer mijn laatste dagje. Dan ga ik Antigua nog verder ontdekken.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerd en Marieke:
    8 februari 2014
    Geniet nog maar zolang als het kan. Het is zo weer maandag en dan ben je weer thuis, voor ons wel weer lekker, voor jou jammer. Liefsxxxxx
  2. Anneke en Bart:
    8 februari 2014
    Heel bijzonder dat je mee mocht helpen bij de grafkisten, en wat is het toch een andere wereld dan bij ons. Hier moet eigenlijk ieder kind een eigen kamer hebben. Wel leuk dat je lokale gerechten hebt gegeten en lekker even een avondje uit bent geweest. Geniet er nog lekker van :-) xx