Antigua, plus terugreis

9 februari 2014 - Antigua, Guatemala

S Morgens vroeg ben ik alleen op pad gegaan. Eerst naar de markt. Daar heb ik bananenbrood en appelsap gekocht voor het ontbijt. Op de markt is het een drukke bedoening. Er wordt van alles verkocht. Groente, fruit, vlees, schoenen, schoolspullen, etc. Je kunt het zo gek niet bedenken, ze hebben het! Het zag er over het algemeen netjes uit. Maar alles zit op en in elkaar. Dus je moet goed op je rugtas letten. Natuurlijk voor zakkenrollers, maar ook dat je nergens tegen aan stoot. Daar heb ik ff op mijn gemak rond gekeken, en even alle indrukken op mij in laten werken. Aan de buitenkant van de markt, zitten de eettentjes. Er wordt een soort bakplaat neergezet, en er wordt ter plekke gekookt. Kip, rund, groenten, tortilla's, etc. Indiaanse vrouwen maken tortilla's. De ene heeft daar een handig apparaatje voor, terwijl de andere ze met de hand maakt. En het ruikt er verrukkelijk!
Vlakbij de markt zit het busstation. Daar komen alle chicken bussen langs. Er zijn mannetjes die hard roepen waar de bus heen gaat. CIUDAD VIEJA, CIUDAD VIEJA! Er is geen bushalte met vertrektijden zoals bij ons. Op deze manier proberen ze zoveel mogelijk mensen in hun bus te krijgen. Sommige mensen hebben marktwaar mee in de bus, dit wordt dan bovenop de bus in het rek neer gezet.
Vervolgens ben ik naar het centrale plein geweest. Daar ligt een prachtige, grote kathedraal. Als je binnen komt, denk je, huh dat klopt niet?! De kathedraal lijkt heel groot van buiten, maar binnen is hij klein. Als je dan aan de zijkant naar buiten gaat, dan zie je dat erachter nog een ruïne ligt...Daar ben ik natuurlijk ook wezen kijken. Er liggen nog een paar grote, dikke brokken muur. De meeste muren stonden nog wel overeind, maar het plafond was niet bestand tegen de aardbeving.
Na deze kathedraal heb ik nog een paar kerken bezocht. Sowieso in de landen die we hebben bezocht, zijn de mensen heel gelovig. Dus een klein dorp kan gerust 3 kerken hebben. Als je in Antigua rond loopt, zie je ook veel kerken, maar daarvan zijn een aantal ingestort door de aardbevingen. Zo ook het Santa Clara klooster. Dat heb ik bezocht. Het heeft een grote binnentuin. Er ligt een stuk gras met mooie beplanting aan de randen. Ik zag een vriendengroep die daar lekker lagen te relaxen. Verder zie je o.a. de werkplekken, keuken en bidruimtes van de nonnen.
Voor de lunch had ik met Jeanette en Ruth afgesproken. We hebben bij Doña Luisa gegeten. Dat is een beroemde plek in Antigua, daar kun je heerlijke sandwiches eten, met brood uit de bakkerij van Doña Luisa. Daarna zijn we met zijn drieën naar Cerro de la Cruz gelopen. Ruth en ik zijn het laatste stuk met de tuktuk gegaan. Cerro de la Cruz is een uitkijkpunt boven op een berg boven Antigua. Doordat we al veel gezien hadden van de stad herkenden we van alles. We zagen de La Merced kerk, het centrale plein met de kathedraal, aan de andere kant ligt een vulkaan, de Santa Clara ruïnes. We hadden mazzel dat het lekker weer was en helder, waardoor we een goed uitzicht hadden op alles.
Hierna heb ik met Jeanette nog ff rondgekeken op het centrale plein. Daar gebeurt van alles. Straatmuzikanten en artiesten. Er lopen indianen rond met sjaals, fluiten, kettingen en nog meer souvenirs. Soms wordt je er helemaal gek van, want ze blijven maar komen. Maar ze maken het straatbeeld ook weer kleurrijk. Bij een koffietentje hebben we een verrukkelijke chocolademelk gedronken. Daarna zijn we naar het hotel gelopen, want om 18:45 gaan we met de groep eten, en ik wil mijn tas alvast inpakken. Onderweg lopen we langs de La Merced kerk, is er een bruiloft! Er staat een paard en wagen te wachten met de bruid erin. Er staan vrienden strak in het pak en de vriendinnen hebben mooie blauwe jurken aan. Ervoor was een andere bruiloft. Dus terwijl de bruiloftgasten buiten staan te wachten, worden er allemaal witte bloemen en vazen uit de kerk gedragen, en wordt nog ff snel de rode loper verwijderd. We hebben er zeker een half uur staan kijken, en de bruid maar geduldig wachten. Ik was allang gek geworden!
S Avonds hebben, traditiegetrouw, met de hele groep gegeten. Ernst heeft een mooie toespraak gehouden voor onze begeleider Patrick. En Ludo heeft nog voor een vrolijke noot gezorgd, voordat hij de fooi aan Patrick overhandigde.
Samen met Jeanette heb ik nog even een cubano gedronken om de vakantie gezellig af te sluiten. De rest van de groep ging al terug om te gaan slapen.
Na 4,5 uur slapen, ging de wekker weer om naar het vliegveld te gaan. We moeten nog een uur rijden. Iedereen staat op tijd met zijn koffers klaar, de politie escorte is er ook, maar waar is die bus toch weer!! Patrick wordt helemaal gek en is druk aan het bellen. De politie is gekomen met twee pick-ups, dus daar doen we uiteindelijk alle bagage in. Er kunnen twee taxi's geregeld worden. Krijn, Erik en Floris gaan achter in de pick-up, de rest is verdeeld over de taxi's en politie auto's. Na een uur wachten kunnen we dan toch eindelijk op pad!
We zijn keurig op tijd vertrokken naar Houston. Na 1,5 uur waren we eindelijk door alle controles en konden we wat gaan eten/drinken. Nu is het wachten op het vliegtuig naar Nederland.

1. Anneke en Bart:
    9 februari 2014
    Heerlijk om dit allemaal te lezen wat je mee maakt! We zullen het missen als je weer thuis bent! Nu nog even de laatste vliegreis. :-) xx