Snorkelen

5 februari 2014 - Caye Caulker, Belize

Vanmorgen konden we weer uitslapen. Buiten lagen allemaal plassen, blijkbaar had het 's nachts gegoten van de regen. De straten hebben hier geen asfalt zoals bij ons, maar de weg is van zand. Dus dat wordt modder na regen.
In een gezellig tentje heb ik ontbeten. Bagel met pindakaas, dat is weer eens iets anders als ei of toast met jam. Vervolgens naar de zeilboot gelopen. Eerst gingen we zeilen naar het rif, het op 2 na grootste van de wereld. Reggae muziek aan, drankje erbij, wind in de zeilen. Dat is dan pas echt genieten als die boot zo over het water glijdt. Je zag nu ook goed dat er na "the split" nog een behoorlijk stuk eiland was. Er is alleen niets meer, vervallen huizen en hotels, en veel groen. Bij het rif gingen we voor anker en konden we gaan snorkelen. Hier waren nog niet veel vissen te zien, maar allerlei soorten koraal. Een soort hersenen, paarse waaiers, een soort bruine hoorntjes, lange slierten, van alles! Hier kon ik ook weer ff kijken hoe dat snorkelen ook al weer ging. Het is wel raar dat je door die snorkel moet ademen. Maar ik had het snel weer onder de knie. En dan is het zo lekker! Je zweeft door het water, en geniet van al het moois onder je. We zijn weer iets verder gevaren naar een ander rif. Daar zagen we een zeeschildpad, verpleegsterhaaien en roggen. Dat was gaaf zeg!! Ik vond de zeeschildpad echt fantastisch. Hij was een soort gras aan het eten. Zo apart om zo'n dier onder water te zien.
Na de lunch hadden we nog een snorkelstop. Daar heb ik weer zeeschildpadden en haaien gezien. Een mureen werd met wat eten uit zijn schuilplaats gelokt. Een kreeft zagen we nog tussen het koraal. En verder natuurlijk Ellen, het blauwe vriendinnetje van Nemo. En een klein blauw visje, met lichtgevende blauwe puntjes. Grote zilveren (horse eyed jack) verwant aan de tonijn, geel met zwart gestreept, een wat grotere vis met allerlei kleuren, etc. Teveel om op te noemen! Ik heb nog met een onderwatercamera geprobeerd om wat foto's te maken, maar ik denk dat het niks geworden is. Dat wieltje dat je moet door draaien, draaide op een gegeven moment alle kanten op. Dus ik heb maar wat geprobeerd. Ach, we zien het wel.
Na de derde snorkelstop zijn we weer terug naar Caye Caulker gezeild.
Lekker ff gedoucht en om half 7 kregen we uitleg over Tikal. We gaan om 9 uur met de boot naar Belize en dan zijn we hopelijk voor 5 uur in Tikal, Guatemala. Dus dat wordt weer een grensovergang, boekje lezen, muziek luisteren, kletsen met elkaar en lekker van het uitzicht genieten.

1. Anneke en Bart:
    5 februari 2014
    Wat een ervaring om die vissen onder je door zien te zwemmen en misschien is er toch iets gelukt van de foto's. Xx
  2. Gerd en Marieke:
    5 februari 2014
    Fijn dat snorkelen zo mooi was, je was bang dat het weer tegen zat. Wel fijn dat je zoveel hebt gezien met snorkelen. Hopelijk verloopt de reis naar Tikal vlot verloopt . Geniet lekker van Tikal, een beetje bekend terrein.Xxx