Copán

1 februari 2014 - Copán, Honduras

Vanmorgen om 8 uur gaan we naar Copán. We krijgen eerst een rondleiding van een gids. Hij vertelt van alles, maar ik wil eigenlijk kijken en foto's maken. Daar is bijna geen tijd voor, dus dat is wel jammer. Achteraf had ik zelf met mijn boek moeten gaan rondlopen. Maar genoeg hierover! Het was wel prachtig!! Aan de hand van oude potten, hebben ze kunnen achterhalen dat er 1200 voor Christus al mensen woonden. Maar de eerste koninklijke familie kwam in 426 na Christus. Hij was een grote sjamaan en oorlogsvoerder. 16 koningen na hem refereerden nog aan hem als de bijna goddelijke oprichter van de stad. We beginnen de rondleiding bij de acropelis. Daarna zijn we naar de oostelijke plaza gelopen. Hier sprak de koning zijn de koninklijke familie toe. Hier mochten alleen de royals komen. Het gewone volk mocht hier dus niet komen. We klimmen de tempel op en voelen ons ook even "koning". Daarna klauteren we aan de andere kant het gebouw af. We komen op een groot veld, de grote plaza. Hier mocht het gewone volk komen. Je kijkt je ogen uit! Een grote tribune, een balspelplaats, een 63 treden hoge trap met hiërogliefen. Schitterend! De gebouwen zijn nu allemaal wit/grijs. Je moet bedenken dat in de tijd van de Maya's deze bekleed waren met allerlei kleuren. Rood stond voor o.a. familie, strijd en macht. Blauw stond voor de lucht en het water, geel voor de zon en groen voor de natuur. Deze kleuren moet je er dan zelf bij verzinnen. De hiërogliefen trap wordt nu beschermd met een dak. De trap vertelt de geschiedenis van Copán. De balspelplaats is de twee na grootste in de Maya wereld. Bovenop waren kleedkamers voor de spelers. De spelers moesten proberen om met hun schouders, heupen en knieën een 2 kg zware bal tegen een paar stenen papegaaien te stoten.
Aan de andere kant van de grote plaza staan stèles ter ere van een aantal koningen. 18 konijn staat op de meeste stèles. Hij was de 13e koning. Cijfers worden door de Maya's aangegeven met streepjes en punten. Een streepje is 5, en een stip is nul. Je zag dus op de stèle van 18 konijn een hiëroglief met 3 platte strepen met erboven 3 stippen (=18). Hiernaast stond het teken van een konijn, maar die begreep ik niet helemaal. Er stond ook nog een hiëroglief met 2 platte strepen en 2 stippen, dat refereerde dus naar de 13e koning.
Na de rondleiding zijn we nog gaan kijken naar een nieuw stuk. Hier hebben de Japanners opgravingen gedaan. Daarna heb ik alles nog eens op mijn gemak bekeken en ben ik nog ff naar het museum geweest.
Met de tuktuk ben ik naar Copán Ruinas, het dorpje, terug gegaan.
Even een sandwich gegeten bij de ViaVia. Dit restaurant/hotel wordt beheerd door een Belgisch stel. Zij wonen daar al 13 jaar. Heeft gaat ons een rondleiding geven door Copán Ruinas, en gaat ons vertellen over rijk en arm. Hij vertelt de verhalen erg smeuïg, en het is heel interessant. Hij vertelt dat het water uit de bergen komt. Blok 1 en 2 heeft water en riolering, blok 3 tot 5 heeft af en toe water, en daarna moet je naar de rivier. Vuilnis ophalen werkt ongeveer hetzelfde. In de eerste blokken wordt dagelijks de vuilnis opgehaald, in de blokken daarna 2 keer per week, de blokken daarna 1 keer per week, en als je verder woont, dan gooi je het in de tuin van de buurman! Het valt me op dat in deze landen veel vuilnis langs de weg ligt. Geert vertelt ons dat de mensen zelf zich daar totaal niet aan storen. Zij hebben nooit geleerd dat dat vies is. Als je bij de mensen in huis kijkt, dan staat daar ook amper wat binnen. Geert zegt, dat ze hier geen vt wonen of de ikea hebben, dus de mensen weten niet beter! Bijna elk huis heeft wel een schotel en tv. Vooral van de soaps leren ze veel. Ze zien hoe het huis is ingericht, hoe je je moet kleden en hoe je je moet gedragen. Hij heeft ook een keer getolkt voor verpleegkundigen uit België. Zij kwamen kijken in Copán Ruinas. Vraagt de Belgische verpleegkundige hoeveel schotwonden hebben jullie per jaar. Vertelt de Hondurese arts, 8 schotwonden per week, en nog een paar machete wonden. Die Belg is verbaasd. Hij heeft pas twee schotwonden in zijn hele carrière gezien! Hoe gaat dan de verzorging in Copán. Als het in je been zit, komt het goed! Maar zit het boven je heup, dan heb je pech. Als je bijvoorbeeld een acute blindedarmontsteking hebt, maak je 50% kans om te overleven. Dan moet je nog wel eerst 3 uur rijden naar het ziekenhuis. In Copán staan ook veel huizen te koop voor heel veel geld. We liepen langs een klein huisje. Formaat bejaardenwoning met tuin. De muren van het huis zijn van adobe, dat betekent dat het dus bestaat uit koeienpoep met daarover heen een laag stucwerk. Dit stond in de verkoop voor, schrik niet, € 300.000!! Ze hadden verwacht dat er heel veel Amerikanen naar Copán zouden verhuizen, omdat het op maar 1,5 uur vliegen ligt. Maar die zijn natuurlijk allemaal dik door de hamburgers en cola, en hebben daardoor problemen met hun hart en bloeddruk, dus die willen weten waar het ziekenhuis is. Op 3 uur rijden! Dan haken ze af! De huizen blijven echter zo duur, omdat veel rijke Hondurezen naar Copán verhuizen. Je ziet ook veel mooie auto's en huizen in de straat, met ernaast een armoedig krot. Dan heeft de"rijke" familie geld gekregen van familie uit Amerika, of ze werken voor de drugsbazen. Dan wandelen ze met een rugzakje vol drugs door de bergen naar het eerste dorpje in Guatemala. Er zijn in Copán maar 18 politieagenten, dus die kunnen niet al het oerwoud beveiligen. Ik denk nu wel bij elk mooi huis, drugs?? Maar hier is het normaal iets met drugs te doen, daar kijkt niemand van op, maar ze weten niet beter. De burgemeester van Copán is ook een vriendje van de drugsbaas. De drugsbazen willen eigenlijk minder toeristen in Copán, want dan krijgt Copán ook minder politieagenten. Door de staatsgreep in Honduras is het toerisme behoorlijk terug gelopen.
Heeft loopt in zijn restaurant ook tegen allerlei problemen aan. Hij moet er voor zorgen dat minimaal één van de koks kan lezen, want anders komt er een order binnen en dan weten ze niet wat ze moeten maken. Hij heeft de recepten stap voor stap gefotografeerd, zodat ze weten hoeveel van alles er in moet. Doordat de energie regelmatig uitvalt heeft hij een hele dure iinstallatie moeten neerzetten voor als de stroom uitvalt. Hij betaalt al € 1000 aan stroom per maand!
De rondleiding duurt i.p.v. 2 uur bijna 3 uur. Het was super interessant. Deze excursie doet hij ook om een schoolproject te steunen. Hij koopt lesmateriaal voor de eerste 3 lesjaren. We mogen allemaal iets in het boekje schrijven.
Na de rondleiding doet Patrick het praatje voor morgen. We blijven voor het eten hangen in de ViaVia. Heerlijke spaghetti bolognese!
Al met al was het een superleuke, interessante, drukke dag.

1. Anneke en Bart:
    1 februari 2014
    Wel mooi dat je zo in de geschiedenis kunt lopen!
    De huizenprijzen zijn zeker onvoorstelbaar hoog, dat kunnen de gewone mensen toch niet betalen! Xx
  2. Rachel Bruines:
    2 februari 2014
    Ja klopt, het was ook! Het was heel interessant. Vooral ook de rondleiding van Geert was erg confronterend, en verhelderend.