Monteverde - Rincon de la Vieja

18 januari 2014 - Rincón de la Vieja National Park, Costa Rica

@Bart en Anneke. Het ontbijt is soms inbegrepen. De lunch en het diner kun je zelf kiezen. Dus dat wisselen we af. Dan daar, dan daar en dan met een klein groepje en dan weer met vrijwel de hele groep. Dat is wel fijn, want als je een keer zin in pizza hebt, ga je een italiaan opzoeken. Wil je lokaal eten, kan dat ook. Super makkelijk!

Om 8 uur zijn we richting Rincon de la Vieja vertrokken. We gaan een stuk over de Panamerican Highway. Er wordt hard aan de weg gewerkt, door de Spanjaarden. Onderweg zien we 3 vulkanen op een rij liggen. Elke vulkaan heeft een dikke wolkendeken over zich heen liggen. Alle wolken hopen zich daar op. En elke vulkaan heeft zijn eigen nationale park.
Tijdens de tussenstop zien we nog een paar papegaaien. En ik zie een eekhoorntje! Ik was helemaal blij!!
Het wordt nu steeds warmer. En het landschap wordt vlakker en leger. Guanecaste is de provincie van de cowboys. Er wordt ook nog wat rijst verbouwd.
We gaan nu eerst naar Liberia om lunch in te slaan voor tijdens de wandeling vanmiddag.
Guanecaste is de provincie van de cowboys. Het landschap is ook wat vlakker en het bos is gekapt voor veeteelt. Het is hier ook veel warmer dan in Monteverde. Dat is wel lekker, maar het is wel een behoorlijke overgang!
We gaan wandelen in het nationale park Rincon de la Vieja. Dat is een vulkaan. Hij is nog actief, maar je kunt er wel wandelen. We wandelen eerst naar een riviertje, waar je naast kunt picknicken. Heerlijk verscholen onder de bomen, eten we onze broodjes op. Ik heb een empanada de pollo (dat is een soort bladerdeeg broodje gevuld met kip) en een appelstrudel. Daarna wandelen we verder door het bos. Je moet goed kijken waar je loopt, want er liggen veel grote en kleine keien, en er steken allerlei wortels uit de grond. Er loopt een neusbeer langs, ik zie een eekhoorn in de boom en een blauwe morphovlinder vliegen. Die heb ik gisteren nog in een vlindertuin gezien!
Er zijn ook hele dikke wurgvijgen. Zij groeien om een andere boom heen en wurgen zo de andere boom, die gaat dan dood. Je ziet daardoor gaten in de boom komen. Dit zijn ideale schuilplaatsen voor allerlei dieren. Op de achtergrond horen we brulapen roepen. We hebben ze jammer genoeg niet gezien. Er zijn ook bomen met allemaal stekels op de bast. Dit werd vroeger door de indianen gebruikt om mensen mee te martelen!
We wandelen ook nog naar borrelende modderpoeltjes. Daar komt hete modder uit. En het stinkt er naar rotte eieren. Onderweg zien we ook nog lianen hangen. Een lijkt net een schommel, die moet ik natuurlijk even uitproberen. Schommelde prima!! Erg grappig om te doen.
Na 3 uur wandelen zijn we weer terug bij het begin.
We hebben een bungalow als kamer. Echt een super mooie kamer! En een heerlijke douche, die kon ik wel gebruiken!