Livingston

2 februari 2014 - Lívingston, Guatemala

Vanmorgen vertrokken we weer om 8 uur. We gaan met de boot naar Livingston. Daar wonen nog garifuna's, oftewel afstammelingen van de slaven. Het heeft ook een beetje een reggae sfeertje. We varen eerst richting een oud fort uit de Spaanse tijd. Dat lag er erg mooi bij. Vervolgens gingen we richting de Caribische kust. Eerst rustig zodat we de pelikanen, aalscholvers en witte reigers konden zien. In de lucht, hoog boven ons, vliegen fregatvogels en gieren. We varen vervolgens hard over het meer richting een grote kloof. Het oerwoud groeit er weelderig. Af en toe passeren we een lokale visser. De pelikanen proberen de vis van de aalscholvers te stelen. Op de kant zien we prachtige houten huizen, met steiger en boot. Hier hebben rijke Amerikanen, Fransen, Guatemalteken (?) een tweede huisje. Sommige huizen liggen er idyllisch bij. Vervolgens zie je verderop de huisjes van de locals, die zijn wat minder idyllisch! Na een korte stop, om wat te drinken, varen we verder. Wat is dit heerlijke relaxt! Om 11:30 zijn we in Livingston. Dat ligt aan de Caribische kust. In de verte kun je Belize en wat eilanden zien liggen. Het is een klein dorpje, maar met een andere vibe. Relaxt. Ik loop met Jeanette wat rond, bekijk de winkeltjes met snuisterijen. Iedereen verkoopt ongeveer wel hetzelfde. We lopen een paar blokken vanaf het centrum naar het strand. Daar houdt de weg op, maar er is wel een pad langs het strand. Het strand is heel anders als in Nederland. Bij ons is het strand tientallen meters breed, hier is het hooguit 1,5 meter breed. We vragen of het pad naar de hhoofdstraat gaat, en dat doet het, dus nemen we het pad. Zo loop je buiten het toeristen gebied, dat is veel leuker! Er zijn kinderen aan het spelen in het water. De was hangt in de tuin. Mensen zijn aan het kletsen met de buren. Grappig om hier te lopen. Uiteindelijk komen we weer bij de hoofdweg. Daar zoeken we een restaurant op. Bart en Wieke vergezellen ons. Heerlijke vis met groenten, mmmhh. We lopen rustig terug naar de boot. Om 3 uur varen we weer terug. Na een uur varen zijn we weer bij het hotel. Een heerlijk relaxed dagje.

1. Anneke en Bart:
    2 februari 2014
    Wat leuk om dit weer te lezen, lekker met de boot, mooie vogels en buiten de gebaande paden lopen. Je geniet er echt van! Xx
  2. Gerd en Marieke:
    2 februari 2014
    Sterkte met de busreis, we hopen dat het voorspoedig verloopt met vlotte doorstroming bij de douane. Veel plezier nog en geniet xxx