León - Matagalpa

24 januari 2014 - Matagalpa, Nicaragua

Vannacht weer een zwoele nacht gehad. De minimum temperatuur is in León 25℃. Ik heb nu airco op de kamer, dus dan zet ik die eerst ff aan, dan koelt het ietsiepietsie af. Als ik dan ga slapen, dan doe ik de airco weer uit. Ik heb gelukkig geen last van de warmte, ik slaap prima!
Vanmorgen weer rustig aan gedaan. Om een uur of 9 ben ik naar de markt geweest. Dit zag er best aardig uit. Veel netter als in Granada. Er waren aparte hokjes van steen, waar van alles verkocht werd. Ik zag zelfs een kapper in zo'n hokje. Verder werden natuurlijk de gebruikelijke producten verkocht: groente, fruit, vlees, vis, wasmiddelen, drinken, schoolspullen en rijst.
Na de markt ben ik naar de grote supermarkt geweest. Dat is wel een raar contrast. Op de markt ligt alles open en bloot, en de supermarkt is weer super modern. Als je er neer gezet zou worden, en je zou moeten raden waar je was, dan zou je misschien denken dat je in zo'n Franse supermarkt ben. Heel apart als je dat na elkaar bezoekt. Ik heb een flesje bruine rum gekocht, Flor de Caña. In het blaadje van de slijterij stond een keer een stukje over rum. En daar stond in dat bruine rum voornamelijk in de Cariben gemaakt wordt. Maar dat de rum uit Nicaragua (Flor de Caña) en Guatemala (Ron Zacapa) regelmatig wereldwijd in de prijzen vallen.
Ik zag op de kaart, dat ik nog niet alle kerken gehad had;-) Dus ben nog ff naar de San Francisco kerk geweest. Van buiten zag hij er heel sober uit. De binnenkant vond ik prachtig. Wit plafond, bij het altaar wit en goud gecombineerd. Ik vond het erg rust gevend. Er was ook een heilige, waar allemaal huisjes omheen hingen. Dat was om bescherming voor je gezin te vragen.
Als laatste heb ik het museum van de revolutie bezocht. Ik kreeg een rondleiding van een oud strijder. Aan de hand van hele oude foto's gaf hij een rondleiding. Het ging een beetje chaotisch, maar was wel interessant. Eerst vertelde hij over de revolutionair (Augusto Sandino) uit de jaren 20 en 30. Vervolgens vertelde hij over de guerilla oorlog tegen de Somoza familie in de jaren 70. Er hing een foto van een paar huizen die kapot geschoten waren tijdens de strijd. Later is op deze plek hotel Austria gekomen. Het grappige is, dat wij daar geslapen hebben!!
De rondleiding bestond uit 1 kamer met oude foto's en krantenknipsels. Daarna gingen we een verdieping hoger voor het uitzicht over het centrale plein. Later gingen we zelfs het golfplaten dak nog op!! Volgens de gids was het veilig, als we maar op de klinknagels liepen! Heel apart!
In León zie je ook regelmatig gaten in de grond. Dat blijken watermeters te zijn. Ik heb ze gevonden met deksel, zonder deksel maar met meter, en zonder deksel en zonder watermeter!!
Na de lunch zijn we vertrokken richting Matagalpa. Onderweg hebben we opeens een stop. Patrick weet ook van niets, blijkbaar vond de chauffeur dit de moeite waard om te bekijken. Hier zien we nog actief gesteente. De grond bubbelt en er komen zwaveldampen uit de grond. Op de grond zie je wit/geel uitgeslagen stenen, dat is zwavel. Heel apart om te zien hoe actief de aarde hier is.
In deze omgeving wordt rijst, suikerriet en maïs verbouwd. Op de achtergrond zie je vulkanen liggen. De huisjes worden armoediger.
Als we in de buurt van Matagalpa komen, zien we grote velden waar koffie gedroogd wordt. Alles ligt nu ingepakt in plastic, omdat het gaat regenen. Als we bij het hotel komen, is het weer droog.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anneke en Bart:
    25 januari 2014
    Dan merk je dat je niet in Nederland bent, het zou hier ondenkbaar zijn om zo op het dak te lopen! X
  2. Regina en Jan:
    25 januari 2014
    Spannend Rachel enne neem je nou iedere avond een slaapmutsje van die bijzondere rum? Nog verdere reisontekkingen, veel plezier!