La Fortuna - Monteverde

15 januari 2014 - Monteverde, Costa Rica

Gisteravond toch nog even naar het dorpje geweest met Jeanette, Erik en Aaffien. We konden het eerste stuk met de bus mee. Het laatste stukje hebben we gelopen, maar dat was prima te doen. We hebben eerst ergens wat gedronken en ergens anders weer wat gegeten.
Vanmorgen wilde ik eigenlijk vroeg opstaan om wat vogels op de foto te zetten, maar ik schrok wakker van het geluid van een rolkoffer die langs kwam. Dus in 15 minuten moest ik mijn spullen pakken, opfrissen en aankleden. Dat was niet lekker!
Om 8 uur vertrekken we richting Monteverde. Het is helemaal bewolkt, miezerig, maar niet koud. Onderweg kwamen we allemaal bordjes met Toad Hall tegen, ik denk wel 3 kwartier lang. Dus we vroegen ons al af wat dat was...een restaurant. Daarna kwamen we eerst een bordje tegen met "jullie hebben het gemist", vervolgens één met "draai om". We moesten er erg om lachen!
Net ging de "oudere" generatie een liedje zingen om de zon tevoorschijn te laten komen. Dus Patrick zei al "ik begeleid geen Fox reizen!!" Het heeft wel geholpen, nu schijnt de zon met een paar kleine wolkjes.
Onderweg zijn we ff gestopt om wat te drinken. Een héérlijke ananassap en grote chocoladekoek met macademianoten. Genieten!
Het landschap is bergachtig en groen. In het begin zien we heel veel soorten groen, allerlei bomen en struiken in allerlei formaten. Later zien we meer weilanden, al het bos is gekapt voor veeteelt. Echter de veeteelt is nu verplaatst...dus er staan maar een paar koeien in de wei.
De laatste 36 km naar Monteverde gaan over onverharde weg. De Quackers uit Amerika wilden eigenlijk niet dat er veel toeristen kwamen. Ze dachten als we de weg slecht laten, dan blijven de toeristen wel weg, maar ze bleven komen. Toen dachten ze als de toeristen dan toch komen, dan laten we de weg slecht, want dan blijven ze wat langer. Volgend jaar gaan ze dan toch overstag en gaan de weg asfalteren!!
S Middags ben ik met Jeanette naar een vlinder- en kikkertuin geweest. Het viel iets tegen, maar we hebben wel mooie vlinders en kikkertjes gezien. Bijv. de blue jeans frog, dat is een rood kikkertje met een blauw broekje. Deze is ongeveer 2 cm groot! Grappig om te zien.
Monteverde is trouwens erg steil. We zitten met het hotel aan de rand van het dorpje. Naar het centrum gaat het denk ik 200 m steil naar beneden.
Om 6 uur zijn we een nachttour gaan doen. We liepen met kleine groepjes met een gids, omhoog en omlaag door een pikzwart bos. De eerste anderhalf zagen we niet veel, twee slapende vogels en 3 insecten. De laatste 20 minuten gelukkig meer. Een grijs vosje, 2x dezelfde soort giftige slang, een luiaard vlak boven de grond, en we zagen een rolbeer (?) boven in de bomen weg lopen.
Na de nachttour zijn we gelijk gaan eten, en hebben we weer veel gelachen. Om tien uur was ik weer bij het hotel, en ben gelijk naar mijn kamer gegaan. Ik voel mijn voeten van al dat op en neer klimmen! Dus moe, maar voldaan lig ik nog ff dit verslag te maken.

1. Anneke en Bart:
    15 januari 2014
    Het is niet fijn om zo snel alles te moeten doen maar wel lekker dat je niet al lang wakker lag!
    Wat is het een leuk kikkertje, we hebben het opgezocht. Die zie je hier niet.
    X
  2. Gerd en Marieke:
    15 januari 2014
    Jammer dat je het even vlug moest doen,maar wel lekker dat je goed slaapt
    Wat een mooie foto s heb je erbij gezet. Heb je de kikker ook op de foto?
    Groetjes Gerd en Marieke