Koffie en cacao

25 januari 2014 - Matagalpa, Nicaragua

Vanmorgen gaan we om 9 uur weg. Het ontbijt is lekker chaotisch. Ik vroeg of ik alleen ananas kon krijgen, omdat ik geen mango en papaya lust. De ananas was helaas op...Later kwam hij vragen of ik
piña wil, want dan ging hij het halen! Superlief! Het had gisteren geregend, dus er werd ons geadviseerd om dichte schoenen aan te doen. Dus ik ging ff mijn sandalen omwisselen voor wandelschoenen. Ik dacht, ik ben zo weer terug. Wordt er op de deur geklopt, staat daar een man met een schaaltje ananas! Dat is pas service!
We zijn eerst naar een cacaofabriek geweest. Een Nederlander heeft dit opgezet. Eerst werkten en 5 dames, nu nog 3. In Nicaragua houden ze alleen van hele zoete chocolade. Bovendien is het te duur voor de gewone man. Er wordt geëxporteerd naar Honduras, maar dat is voor de toeristen. In Nederland is "zoen" te koop bij de ecologische winkel in Amsterdam en Leiden.
Het hele proces van cacaoboon tot chocolade wordt met de hand gedaan. De geplukte bonen worden een dag in een bak water gelegd om te fermenteren. Daarna worden de bonen te drogen gelegd. In een machine worden de bonen ontdaan van hun schil. Vervolgens worden de bonen met de hand gemalen. Dan gaan ze weer in een machine om verder te malen en in een andere worden ze nog fijner gemaakt. Uiteindelijk wordt de chocolade in een voorgevormde bakje gegoten. Dan ff afkoelen en dan kan het verpakt worden. Er ligt een rol cellofaan, daar worden stukjes van geknipt, dan worden de zijkanten geseald. De chocoladereep erin. Vervolgens met een soort prit stift wordt het label erop geplakt. Heel interessant om zo het proces van begin tot einde te zien. Na de rondleiding konden we een paar chocolaatjes proefden. Overheerlijk!!
Na de cacao zijn we naar de koffieplantage gegaan. Tussen de koffieplanten groeien bananenbomen. Dit is voor de schaduw en om zelf op te eten of te verkopen. De koffiebonen worden in water gelegd om te fermenteren. Vervolgens worden ze in een machine ontdaan van de schil.
Daar hebben we gezien hoe ze de bonen selecteren. De goede kwaliteit bonen is zwaarder, dus de bonen doen ze in water, en de bonen die voorin het kanaaltje liggen zijn de beste kwaliteit. Na de rondleiding zijn we bij de eigenaar van de koffieplantage gaan eten. Er was rijst, bonen, plataan chips, spaghetti en aardappel gevuld met kip. Je zult het niet geloven, maar ik vond de aardappel het lekkerst!! Ze maakte met aardappelpuree een bol, daar ging dan, een in bouillon gekookte, kip in met een uitje en tomaat. Deze bal werd in ei gerold, en wordt vervolgens in de olie gebakken. Overheerlijk!
Na de lunch zijn we weer door de bergen terug gereden door Matagalpa. In het dorpje bij de koffieplantage was een kleine school. Ik zag dat ze een computer hadden, en een bibliotheek. Onderweg leek het wel of we weer in Monteverde (Costa Rica) zitten. We rijden door een oerwoud van bomen. Met allemaal bromelia's op de bomen. Kerststerren, maar dan in het wild, en nog meer planten.
Om half 4 waren we weer terug.

1. Gerd en Marieke:
    25 januari 2014
    Ook koffie geproefd?wel interessant om deze bewerkingen te zien, van ruwe, naar geraffineerde producten
    Welterusten voor straks, wij gaan nu slapen.
    Dikke knuffel
  2. Rachel Bruines:
    26 januari 2014
    Nee, we hebben wel chocolade geproefd, erg lekker! We kregen wel koffie bij de lunch, maar ik heb het op sinaasappelsap gehouden.
  3. Martijn:
    27 januari 2014
    Ik zie hier een nieuw receptprobeerseltje komen! Aardappelpuree gevuld met kip, klinkt goed!