Isla Ometepe eilandtour

20 januari 2014 - Ometepe, Nicaragua

Vanmorgen kunnen we uitslapen, want we vertrekken pas om 9 uur. Maar je zit zo in een ritme dat ik al om 7:30 uur wakker ben. Het is hier ook een stuk warmer, dus daar wordt je ook al wakker van. Gisteren ben ik trouwens aardig gestoken door muggen/zwarte vliegjes. Vooral mijn oren vinden ze erg lekker!
Eerst wilde ik gaan fietsen op het eiland, maar het waait hier behoorlijk, en met 35℃ heuveltje op en af met tegenwind zag ik ook niet zitten. Met de eilandtour zie je alle hoogtepunten van het eiland. We gaan wandelen in een bos, naar bronnen, naar het strand en een paar oude dingen bekijken. En misschien komen we nog brulapen en kapucijnapen tegen. Klinkt goed!
We rijden eerst naar een stadje waar oude beelden staan. Ze zijn zo verweerd dat het moeilijk te zien is, wat het moet voorstellen. Het is een krokodil, jaguar en vrouw. Er staat ook een héle oude kerk, met ernaast een nieuwere kerk, waar de kerkdienst bezig is. Naast de kerk zijn een aantal mensen druk bezig. Dus ik ga eens kijken wat ze aan het doen zijn. Even verderop waren ze soep aan het maken. En hier waren ze ook iets aan het koken, met groenten en kip, op een haardvuur. Hoezo hygiëne, de kip ligt gewoon in 30℃ op tafel!
We lopen nog ff het plein rond en gaan dan verder naar de petroglyfen, dat zijn een soort tekeningen uitgehakt in rotsblokken. De volgende stop is een wandeling door een bos. Je moet goed kijken waar je je voeten neer zet, want het zijn allemaal stenen/keien waarover we lopen. We zien eerst brulapen, later zien we nog kapucijnaapjes in de bomen eten en springen. We lunchen bij een leuk tentje aan het strand. Een lekkere sandwich.
Als laatste gaan we naar een hotspring. Het lijkt meer op een zwembad in het bos. Een paar Nicaraguanen beginnen gitaar te spelen en te zingen, heel sfeervol.
Om 16:15 uur zijn we weer terug en kunnen we relaxen met uitzicht het meer met de ondergaande zon.

1. Anneke en Bart:
    20 januari 2014
    Leuk dat je de apen hebt gezien, op de foto van het koken is dat een bananenblad? X
  2. Gerd en Marieke:
    20 januari 2014
    Je zult een muts op moeten zetten , zijn je oren bedekt.
    Lekker dat het nu warmer is dan in costa rica.
  3. Jose:
    20 januari 2014
    Genoeg te beleveren op een dag! Leuke verhalen, Rachel.
  4. Mirjam:
    20 januari 2014
    De foto's vanochtend op het werk bekeken. Ik heb nu thuis de verslagen gelezen. Zo leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt en fijn dat het weer beter is.