Granada - Masaya vulkaan - lunch Managua - León

23 januari 2014 - León, Nicaragua

De dag begint weer met een strak blauwe lucht. Ik denk alweer 30℃. S nachts was het ook erg warm, maar ja, dat is ook niet raar als het s nachts ook nog 26℃ is.
We vertrekken met een kleine vertraging, want de chauffeur is blijkbaar van het dak gevallen! Hij heeft een dikke, pijnlijke elleboog.
We stoppen eerst bij Laguna de Apoyo. Dat is een kratermeer. De vulkaan is vroeger uitgebarsten en het meer is over gebleven. Op de achtergrond zag je nog Granada liggen en het meer van Nicaragua.
Vervolgens zijn we in het Parque Nacional Volcán Masaya gaan wandelen. Eerst bekijken we even het kleine museum. Daar is een maquette met alle vulkanen van Nicaragua. Dat zijn er aardig wat! Na het museum rijden we omhoog.
Het park bestaat uit een paar vulkanen, Masaya en Nindirí. Deze vulkanen hebben samen 5 kraters. Als ik het goed zag op de kaart, dan is de Nindirí nog actief. Er komt nog stoom en giftige dampen uit, dus je mag niet te dicht bij de kraterrand staan. Boven op de kraterrand staat een groot kruis. Dat is in de 16e eeuw door de Spanjaarden neergezet. Zij dachten dat dit de poort van de hel was. Ze hoopten dat het kruis de demonen zou wegjagen.
We maken een wandeling om de Masaya vulkaan heen. We hebben uitzicht op de gedoofde vulkaankrater. En verder prachtige vergezichten over het meer van Masaya, de vulkaan Indirí met de dampen erboven en het kruis, en natuurlijk de hele omgeving. Onderweg neem ik ergens de verkeerde afslag. Het levert een héél mooi uitzicht op, maar de weg naar beneden is best eng. Het lava is niet erg sterk, dus als je het vasthoudt voor steun, kan het zo afbreken. En er liggen heel veel losse steentjes. Het laatste stuk is dus sandboarden, maar dan zonder board!! Dus voorzichtig naar beneden...ik heb het zonder kleerscheuren overleefd!! Mijn schoenen zaten alleen vol gravel, haha.
Nu zijn we op weg naar Managua, de hoofdstad, voor de lunch. Ik heb een kippensoep. Het was wel grappig, want er zat een stuk kip in van wel 10 cm denk ik, dus ik nou eerst alles kleiner snijden. Het afrekenen gaat trouwens altijd lekker chaotisch. In Nicaragua hebben veel mensen geen opleiding. Ze kunnen dan wel schrijven en lezen, maar rekenen is lastig. Ze gaan dan weg met het geld, en rekenen dan op de rekenmachine uit hoeveel wisselgeld ze moeten geven. Of je moet bij een aparte kassière afrekenen.
Nu is het nog 2,5 uur rijden en dan zijn we in León.
Onderweg rijden we langs het meer van Managua. Aan de andere kant van het meer ligt de vulkaan Momotombo. Om 4 uur zijn we in León. Ff inchecken en dan hup de stad in, want dan hebben we nog mooi zonlicht. Het is hier weer iets warmer als in Granada, het is nu 19 uur, en het is nog 28℃!! Mijn eerste indruk van de stad is dat het er wat vervallen uit ziet. De kerken kunnen wel een likje verf gebruiken, en er ligt meer rommel op straat.
Morgen kun je gaan wandelen op een vulkaan, in de brandende zon, of bijv. sandboarden, maar ik ga denk ik naar het strand! Dit is de kans om de pacifische oceaan te zien. S morgens gaan we dan ff in de stad kijken en s middags met de locale bus/taxi naar het strand. Ik heb er al zin in!!

1. Anneke en Bart:
    23 januari 2014
    Loop je niet met een gids? En hoe weet je anders de weg, staan er bordjes?
    Wel fijn dat het nu lekker weer is :-), xx
  2. Gerd en Marieke:
    23 januari 2014
    Geniet lekker van weer een dagje vrij.
    Nog veel fijne dagen toegewenst ,
    Dikke knuffel van ons